Mikael Lindgren

MIKAEL LINDGREN – den färgstarka pop art-konstnären från Luleå som garanterar varumärkesintrång, medvetna övertramp och riktigt fejkat innehåll.

Mikael Lindgren är en framgångsrik och färgstark pop artkonstnär från Luleå. Mikael, som också är en driftig entreprenör i fastighetsbranschen, har tidigare drivit företag inom media och reklam och har en bakgrund som officer och flygingenjör inom Flygvapnet. Att Mikael hade fallenhet för att skapa konst upptäckte han av en ren tillfällighet. Det var när han behövde en tavla till fastighetsbolagets kontor, men inte hittade någon som han tyckte kändes rätt. Det var då han målade en själv och monterade den i en gammal guldram och sedan hängde upp på kontoret. Lite senare hade Mikael pressbesök för ett affärsreportage och tavlan fastnade på en bild och publicerades. Plötsligt fick Mikael mängder av meddelanden från folk som blev nyfikna på tavlan. Där och då hade han lite svårt att förlika sig med tanken på att det var han själv som var konstnären. Han hade ju bara målat en enda. Så då svarade han kort och gott att den var köpt på auktion. -Men i och med det stora intresset för hans målning väcktes något i Mikael, som i det tysta började producera fler tavlor. När han kände att han fått ihop tillräckligt många bjöd han in till sin första vernissage!

Stilen är pop art. Tekniken kallas mixedmedia. Ofta målar han över gamla motiv på befintliga tavlor och återanvänder vintageramar. Motiven är färgglada med humor och satir med en sällsynt espri och finess. Verken, som ofta är detaljrika, innehåller både kända varumärken och välbekanta karaktärer.

Idéerna får Mikael från olika kanalers samtida nyhetsflöden. Detta blandas med inspiration från konton inom konst, skate, mode och inredning som han följer, i huvudsak via Instagram.

Konstkarriären har gått spikrakt trots att den föddes av en slump. Det senaste året har han gjort succé även internationellt, med över 10 000 sålda art prints. Från ateljén i Luleå i Norrbotten skapas konst som uppskattas och når ut över hela Europa.

Under Sommarsalongen får besökaren uppleva ett urval av Mikaels verk som han beskriver som ”En färgstark pop art med garanterade varumärkesintrång, medvetna övertramp och riktigt fejkat innehåll”. ”Precis som i verkligheten.”

Utställningsperiod 18 maj – 17 september

www.mikesart.se

instagram: mikesart